Az autóklíma felépítése, működése

Míg alig több mint egy évtizede még luxustartozéknak számított, napjainkban már szinte elhagyhatatlan a gépjárművekből a klímaberendezés. A mai modern autók eleve légkondival felszerelve gurulnak le a gyártószalagról, de a régebbi típusú gépkocsik tulajdonosai is egyre gyakrabban döntenek az utólagos beszereltetés mellett.

Viszont ahogyan alaptartozékká vált, úgy szükségszerűen a légkondicionálókkal kapcsolatos karbantartási, tisztítási feladatok is megszaporodtak. Az autóklímák műszeres vizsgálata a számítógépes autódiagnosztika felvirágzó ágának számít: a legkorszerűbb gépjárművekben ugyanis a fedélzeti elektronika felel a klímaberendezés rendeltetésszerű üzemeléséért, továbbá a szakszerű autóklíma töltést is automata klímatöltő gépekkel végzik a szervizekben.

Mindezekből következik, hogy az autótulajdonosoknak nem feltétlenül kell ismerniük a légkondik komplett működésmechanizmusát. Ugyanakkor mégsem árt a klímaberendezés fontosabb egységeivel és a hűtés folyamatával legalább alapvető szinten tisztában lenni, hiszen ez nemcsak a hibaüzenetek értelmezésekor, hanem akár a mindennapos használat során is segítséget jelenthet.

Az autóklíma legfőbb egységei és szerepük a hűtés folyamatában

Az autóklíma működése lényegében a beletöltött hűtőközeg (klímagáz) nyomás- és halmazállapot-változására, illetve az ezt kísérő hőmérséklet-változásra épül. Ebben a folyamatban az alábbi alkatrészek játsszák a legfontosabb szerepet:

  • Kompresszor. A rendszer első szerkezeti eleme, amely a hűtőközeg cirkulálásáért felel. A hűtőközeg összesűrítésekor növeli annak hőmérsékletét, valamint nyomását. A kompresszor ékszíjjal működik, hajtását az elektromágneses tengelykapcsolón keresztül kapja.
  • Kondenzátor. A kompresszorból érkező, gáz halmazállapotú hűtőközeget folyadékká alakítja. A klímaberendezés optimális működéséhez elengedhetetlen, hogy a kondenzátor felülete mindig tiszta legyen. Ha a klímarendszer alig vagy egyáltalán nem hűt, esetleg olajszivárgást tapasztalunk, az a kondenzátor meghibásodására utalhat.
  • Ventilátor. A kondenzátorra szerelt elektromos ventilátor, amelynek légáramával a hőmennyiség a hűtőközeg lecsapódásakor a külső térbe távozik. Létezik egy-, illetve többsebességű változata is.
  • Szárítószűrő. Megszűri a rendszerben keletkezett nedvességet, ezáltal elejét véve a savasodásnak, rozsdásodásnak, továbbá a szilárd szennyeződéseket is megfogja.
  • Expanziós szelep. A berendezés magas és alacsony nyomású szakaszainak határán lévő expanziós szelep felel a hűtőközeg adagolásáért a beállított üzemmód szerinti mértékben.
  • Elpárologtató. Miután az alacsony nyomású folyadék-gáz keverékként kiáramló hűtőközeg lehűti az utasteret, a levegőben lévő hőmennyiség az elpárologtató lemezein keresztül távozik a külső térbe – ez a két folyamat együttesen biztosítja az elvárt hőhatást. Az elpárologtató másodlagos feladata a páramentesítés.
2024  Thomas Garage Gumiszervíz Budapest - Minden jog fenntartvaglobbers joomla templates