Fényszóró – látni és látszani

A biztonságos autózásnak több alapfeltétele van. Nemcsak a jármű tökéletes műszaki állapotáról kell gondoskodnunk, az is elengedhetetlenül fontos, hogy jól lássunk az úton, illetve minket is jól lásson a közlekedés többi résztvevője. Ezért van szükség lámpára – és ez minden autós számára evidencia. De milyen fényszórók vannak, és hogyan működnek az egyes típusok? Ezt a kérdéskört járjuk körül jelen blogcikkünkben.

Fényszóró típusok tulajdonságai

Felépítésük tekintetében az egyes fényszóró típusok nem mutatnak különösebb eltéréseket. Legyen szó parabolatükrös, vetítőlencsés vagy egyéb technológiáról, a fényszórók alapvetően a következő négy részből állnak: ház, fényforrás, búra és optikai elemek. Ez a négy egység összetett rendszert alkot, együttesen alapozzák meg fényszóró a zavartalan működést. Éppen ezért ha hibát észlelünk, nem mindig elég egy izzócsere – lehet, hogy inkább egy hatékony fényszóró felújításra van szükség. És most lássuk a fényszóró típusokat!

  • Parabolatükrös fényszóró. Ma már csak a régi autókban találkozunk vele, elavult technológiának számít. Kezdetben biluxizzót használtak hozzá, amit később felváltott a sokkal modernebb halogén fényforrás. Egyik gyújtópontja a halogénizzó, a parabolatükörről pedig párhuzamosan verődnek vissza a sugarak, amiknek aztán a bordázott fényszóróüveg adja meg a helyes irányt. Működési elve miatt ez a fényszóró meglehetősen méretes, és nem is túl hatékony, nem csoda, hogy mára eltűnt a kínálatból.

  • Vetítőlencsés (ellipszoid, továbbá DE) fényszóró. Ebben a tükör ellipszoid alakú. Szintén a halogénizzó a gyújtópont, az egymást keresztező fénysugarak pedig egy vetítőlencse beiktatásával lesznek párhuzamosak. Sokkal kisebb méretű, így remek lehetőségeket rejt magában a formatervezést illetően, továbbá a fényt is sokkal nagyobb hatásfokkal hasznosítja, ugyanakkor erősen vakít. Ezt problémát a vetítőlencse előtt lévő takarólemezzel oldják meg, amely tompítja a fényt, hogy a lehető legkevésbé zavarja a szembejövő autósokat.

  • Szabadfelületű fényszóró. FF, azaz Free Form néven is ismert. Nagy népszerűségnek örvend a formatervezők körében, hiszen rengeteg egyedi megoldásra ad lehetőséget. A fénysugarakat visszatükröző felület eltérő formájú elemekből áll. Precíz tervezést igényel a mérnökök és dizájnerek részéről, hogy elérjék az ideális fényeloszlást.

  • Szuper DE fényszóró. A szabadfelületű és a vetítőlencsés technológia ötvözete.

  • Gázkisüléses fényszóró. Xenon fényszórónak is nevezik a töltőgázként alkalmazott xenon után. Izzószál helyett elektródák gondoskodnak a fénykibocsátásról. Fénye rideg, ugyanakkor a színhőmérséklete közelít a nappali fényhez.

  • LED-es fényszóró. A LED-fényforrások köztudottan energiatakarékos, és híresen hosszú élettartamú. Izzószál híján a kátyús, rosszabb minőségű utak sem jelentenek veszélyt erre a fényszóróra. Színét a félvezető határozza meg, így könnyen előállítható a nappalihoz legközelebb álló színhőmérséklet.
2024  Thomas Garage Gumiszervíz Budapest - Minden jog fenntartvaglobbers joomla templates